Var er själv så gott ni kan!


Jag har hört berättas om en man som fann slokande och döende träd, buskar och blommor när han gick ut i sin trädgård.
Han frågade dem varför, och eken sa att den var döende därför att den inte kunde bli lika hög som tallen.
Då han vände sig till tallen, fick han veta att den slokade därför att den inte hade druvor som vinrankan.
Vinrankan i sin tur var döende - därför att den inte blommade som rosenbusken.
Sedan hittade han en växt, en pensé som blommade och såg lika fräsch ut som alltid.
Av denna fick han följande svar på sin fråga:
- Jag tog för givet att du ville ha en pensé när du planterade mig. Om du velat ha en ek hade du planterat en ek. Om du hade velat ha en vinranka eller en ros hade du planterat det. Så jag tänkte att eftersom jag inte kan vara någonting annat än det jag är, ska jag försöka vara det efter min bästa förmåga.

Kommentarer
Postat av: Maja

vilken bra! :)

2010-08-21 @ 23:56:27
URL: http://majasordbajs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0