Sen inser en att så hemsk är världen faktiskt.

Jag läser och försöker bli klokare och växa och nu hittade en bra kommentar på Lady Dahmers blogg:
en svarade på
 
- Hur vet vi att vi lever i ett patriarkat?
- På vilket sätt förtrycker män kvinnor?
- Vems ansvar att förtrycket ska upphöra?
 
moa

- Jag vet att vi lever i ett patriarkat eftersom män har övermakt. Jag som kvinna blir nervärderad och behandlad som ett barn trots att jag är vuxen.
Män har automatiskt högre lön och mansdominerade yrken har högre lön trots att de är mindre ”viktiga” än kvinnodominerade yrken.
Kvinnliga problem så som barnafödande, problem i samband med mens och annat som nästan eller uteslutande drabbar kvinnor ses som mindre viktiga och prioriteras inte.
Saker som airbags i bilar, forskning och hjärtattacker o.s.v utgår från män vilket leder till att kvinnor i större utsträckning dör eller skadas av orsaker som lätt kunnat förhindras.

- Män förtrycker kvinnor genom att objektifiera dem. Genom att tafsa, vissla, och skämta om våldtäkter. Våld och hot om våld är det som begränsar mig personligen mest. Män förtrycker kvinnor genom att trivialisera ”kvinnoproblem” som t.ex. barnafödande. Män förtrycker kvinnor genom att medvetet eller omedvetet använda de härskartekniker som uppmuntras när de är små (boys will be boys). Jag själv anser även att en del i mäns förtryck är att de vägrar erkänna att ens finns ett förtryck. Så fort någon säger förtryck, våldtäktskultur eller feminism himlar många med ögonen och suckar för att sedan skämta bort det med att en ”behöver mer kuk” (Härskartekniker)

- Slutar man kämpa för sina rättigheter får man dem aldrig. Dock har män ansvaret att stiga ner från sina höga hästar och faktiskt se och uppmärksamma problemen i stället för att låtsas att de inte finns.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0