Ljuvlig blomkålssoppa, toppad med knaprigt bacon

Jag höftade receptet men det här receptet är väl ungefär som jag gjorde:

För ca 4 portioner:

  • 1  gul lök
  • 1 tärning grönsaksbuljong
  • 1 litet blomkålshuvud
  • 5 dl vatten
  • 3 dl vispgrädde
  • Philadelphiaost
  • Salt, peppar

Gör så här:

Hacka löken fint och fräs i en ordentlig smörklick i en kastrull. Om du vill reda soppan lite kan du pudra över 1 tsk mjöl (kan uteslutas om du är strikt med kolhydraterna).

Häll i vatten och grönsaksbuljong och låt koka upp. Dela blomkålen i mindre bitar och lägg i kastrullen. Koka ca 10 minuter eller tills blomkålen är mjuk.

Häll i grädden och philadelphiaosten och låt koka upp. Mixa med mixerstav tills soppan är slät.

Smaka av med salt och peppar. Om man vill kan man tillsätta lite cayennepeppar.

Vill du ha en kraftigare soppa: ta mer grädde och mindre mängd vatten.

Som tillbehör har jag ostchips, creme fraiche och knaperstekt bacon.


Kommentarer
Postat av: Josefine

Göööttt! Den ska jag göra imorgon :)

2012-08-14 @ 17:49:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0